öppet hus

oj, folk överallt å under olika tider under dagen å ibland samtidigt å ofta varje dag...jag tror det står en skylt på västra där det inbjuder till öppet hus ;p nee, jag ska inte klaga för jag vill verkligen ha det så här, folk ska kunna komma och gå och man är ju alltid välkommen men ibland slår det mig att jag kanske borde ta tag i mina "Bed and breakfast" planer ;)

idag har mamma vart här å hälsat på sina barnbarn, buffy å mirja blev mina matgäster å frasse dök in med egen matdosa och sen var det hannas tur att joina oss och sen kom buffy tillbaka en sväng..trevligt, nu väntar jag bara på att det en dag sitter några främmande folk i soffan å snor harry eller ester! =)

 harry jäser me mormor sin

jag bakade matbröd på dagis idag på frukostgröten, måste dela med mig av receptet, ett gott tips!

grötbröd 4 st limpor
4 dl havregrynsgröt
7 dl vatten
100 gr jäst
2msk sirap
2tsk salt
50 gr smör
1,8 liter mjöl cirka

blanda gröten med vattnet, värm vätskan till 37 grader, smula ner jästen. tillsätt, slat,smör, sirap och nästan all mjöl. rör till en smidig deg. låt jäsa under bakduk 30 min.
ta upp på mjölat bord och forma 4 st limpor, lägg i långpanna eller på plåtar och låt jäsa under bakduk 45 min. grädda i ugn ca. 175-200 grader i 40-45 min. kanongott! =)

nu är jag nyduschad å sitter med en tuss dasspapper i snoken, blöder näsblod, tus i näsan är ju en otroligt sexig outfit, man tas ju verkligen på allvar när man går runt såhär :p
nu väntar en omgång med plattången sen blir det väl sängen..
god natt!/Malla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0